Voeding

Voeding

Stress veroorzaakt door voedsel en chemicalien

Koffie, thee, alcohol, suiker en additieven ( de bekende E-nummers als toevoeging aan ons voedsel) zijn de belangrijkste factoren. Het zijn stimulerende middelen en zullen een toestand van verhoogde stress verergeren.  Daarnaast speelt voedselintolerantie ook een belangrijke rol. Voedselintolerantie is de afgelopen jaren alleen maar meer en meer toegenomen, naast kinderen hebben veel volwassenen hier nu ook mee te maken. Het is belangrijk om te kijken of men intolerant is en waarvoor, om vervolgens deze producten uit het dieet te schrappen. Ook kunnen er vervuilende stoffen uit de omgeving een rol spelen, zoals schimmels, parfums, stofmijt.

Stress onderdrukt het immuunsysteem meer dan wat dan ook. Daarom is het belangrijk te weten dat in tijden van stress we voedingsstoffen nodig hebben die het immuumsysteem ondersteunen.

Stappen die men kan ondernemen zijn de volgende:

1. Verwijder alle stimulerende producten uit het voedingspatroon en vervang deze door gezond voedsel en minimaal 2 liter water per dag.

2. Vitamine B-complex: de 'stressvitaminen. In het bijzonder B5 voor de bijnieren.

3. Vitamine C: de behoefte die het lichaam aan deze vitamine heeft, stijgt enorm tijdens perioden van stress.

4. Glutamine en aminozuur, hebben een kalmerend effect op de geest.

5. Kamillethee, citroenmelisse, hop en valeriaan werken licht rustgevend.

Noot: Het advies wat hier gegeven wordt niet op eigen gelegenheid volgen, maar met behulp van een therapeut. Ik ben van mening dat alle vitamine- en mineralenpreperaten voor ieder afzondelijk individu zouden moeten worden getest op hun geschiktheid. Veel preperaten zijn niet voor alle mensen heilzaam, zelfs al zou de beschrijving ervan overeenstemmen met de symptomen die deze mensen vertonen. 

Water

Water is de stof die het meest overvloedig in ons lichaam aanwezig is. De mens bestaat voor ongeveer 70% uit water, 25% uit eiwit en voor 5% uit mineralen.

Water heeft vele functies:

1. Water in ons bloed neemt bijvoorbeeld een belangrijk deel zuurstof uit onze longen op, zodat deze naar de lichaamscellen kan worden vervoerd.

 2. Bijna alle cellen in ons lichaam 'baden' als het ware in vocht, wat voor het grootste gedeelte uit water bestaat.

3. De meeste moleculen in ons lichaam zweven in water en zijn op die manier in staat met andere moleculen een chemische reactie aan te gaan.

4. Water is een stabiliserende factor voor de lichaamstemperatuur. Het neemt warmte op en geeft het langzaam weer af.

5. Het spijsverteringskanaal gebruikt ongeveer 4,5 liter per dag, deels wordt het weer opnieuw gebruikt, maar een deel moet aangevuld worden.

6. Water is nodig om ons lichaam vochtig te houden.

7. Water is nodig als doorspoelmiddel waarmee de nieren worden gereinigd, zodat alle afvalstoffen afgevoerd worden.

Hoe veel water hebben we nodig?

Naast het volgen van een goed dieet is voldoende schoon water de volgende belangrijke stap in het proces van de verbetering van ons voedingspatroon. Het lichaam van de meeste mensen heeft iedere dag zes tot acht glazen water nodig om goed te kunnen functioneren. Een deel hiervan kan komen van vers geperst fruit of groentensap. Niet van thee of koffie deze zijn vochtafdrijvend. Mijn advies is ook om geen ongefilterd kraanwater te drinken.

Begeleiding

Samen met mij als therapeut kan uw voedingspatroon bekeken worden en daar waar nodig ondersteuning gegeven worden doormiddel van adviezen en persoonlijke ondersteuning in het veranderen van het te volgen dieet, eventueel ondersteund door suppletie.

Heeft u interesse dan kunt u vrijblijvend contact met mij opnemen via het contact formulier of telefonisch.

Ik zal dan een eerste afspraak met u maken die ongeveer 30 minuten duurt. Deze is gratis. Tijdens dit consult zal ik vertellen wie ik ben, hoe ik te werk ga en wat de kosten zijn. We bespreken ook uw hulpvraag. Mocht u na dit gratis consult verder willen dan maken we daar een nieuwe afspraak voor.